Simulering af akustik er en kompleks disciplin, der både omfatter multifysik – med vibrationer, elektromagnetisme, flow og akustik – og arbejder på flere skalaer, lige fra de mindste detaljer i en højttaler, et øre eller en mikrofon til lydens udbredelse i rum, koncertsale eller under vand. For at håndtere både multifysik og multi-skala er det afgørende at vælge den rette simuleringsmetodik. I de små og detaljerede emner, hvor termoviskøse tab spiller en væsentlig rolle, er Finite Element Metoden ofte den bedste løsning.
Til lydudbredelse i større rum er metoder som Boundary Element Metoden eller Ray Tracing velegnede, mens effektive tids-eksplicitte løsninger kan være fordelagtige i andre tilfælde. I løbet af webinaret vil vi gennemgå, hvornår de forskellige metoder bør anvendes, og hvordan de kan kobles sammen til en samlet simulering, der dækker hele lydens rejse fra kilde til modtager. Vi ser også nærmere på, hvordan hardware som clusters og grafikkort kan bruges til at accelerere simuleringerne og optimere resultaterne.