


Europa står ved en skillevej. Hvis vi skal forblive globalt konkurrencedygtige, må vi investere modigt i AI og deep tech– ikke kun i forskning og innovation, men også i vores arbejdsstyrkes kompetencer og evner. Dette er det centrale budskab i Draghi-rapporten, som peger på en ny ambition for Europa: at vi skal tage føringen inden for de teknologier, der vil definere fremtiden.
I Danmark møder denne ambition en presserende virkelighed. Virksomheder efterspørger fleksibel, forskningsbaseret opkvalificering inden for AI og digitalisering. Universiteter er under pres for hurtigere at levere talent, fastholde internationale profiler og tilpasse sig omfattende uddannelsesreformer. Svaret er ikke gradvise ændringer – men en ny model for livslang læring.
Denne keynote session samler ledende aktører på tværs af teknologi og industri til en diskussion af, hvordan universiteter kan fungere som strategiske partnere i udviklingen af arbejdsstyrken og hvordan vi kan positionere Danmark som en europæisk frontløber i opbygningen af et skalerbart, smidigt og konkurrencedygtigt digitalt talentøkosystem.
Sessionen er den første af tre i mini-konferencen: “Reimagining Learning: Shaping Denmark’s Digital Future”. Deltag i sessionerne, hvor vi gentænker fremtiden for livslang læring og digital opkvalificering i Danmark. Det Nationale Forum for Universitetsbaseret Digital Opkvalificering samler aktører fra universiteter og erhvervsliv for at udforske, hvordan vi kan udvikle et fleksibelt design for efter- og videreuddannelse. Et design, der gør det lettere for medarbejdere at tilrettelægge individuelle læringsforløb – og for virksomheder at planlægge opkvalificering af deres arbejdsstyrke på en modulær og skalerbar måde
Mette Nielsen - Fagleder for Uddannelse - Dansk Industri
Philip Sønderberg (Moderator) - Head of ITU Professional Courses - IT University of Copenhagen
Slides from presentation
Slides from the presentation will be visible on this site if the speaker in question wishes to share them.
Please note that you need to be signed in in order to see them.